9°C bezchmurnie

Wiosenny detoks

Porady, Wiosenny detoks - zdjęcie, fotografia

Nadeszła wiosna, a nasz organizm potrzebuje witamin, by poradzić sobie z przesileniem. Warto więc dać mu to, o co prosi

Aby wzmocnić organizm po zimie można łykać suplementy diety, ale zdecydowanie zdrowiej jest zafundować naszemu organizmowi detoks i nasycić go witaminowymi koktajlami.

Detoks na zdrowie

Jeśli dokucza ci brak energii, ból głowy, osłabienie, bezsenność, wzdęcia - to znaczy, że twój organizm nie funkcjonuje tak jak powinien i najwyższy czas na zmiany. Choć uzbrojeni jesteśmy w cały arsenał dzielnych narządów (wątroba, nerki, płuca) wspomagających detoksykację organizmu, niekiedy istnieje potrzeba dodatkowej ich stymulacji. Cięższe zimowe jedzenie i toksyny sprawiają, że czujemy się wyczerpani. Aby odzyskać wigor, warto wiosną odstawić ciężkostrawne potrawy i oczyścić organizm z toksyn. 

Dietetycy radzą zaczynać dzień od wypicia na czczo szklanki letniej, przegotowanej wody z łyżeczką miodu i sokiem z połowy cytryny. Dobrym rozwiązaniem jest też siemię lniane czy ocet jabłkowy. Ten ostatni ma również właściwości lecznicze. Pobudza wydzielanie soku żołądkowego, ułatwiając tym samym trawienie. Zawiera również pektyny poprawiające funkcjonowanie przewodu pokarmowego i obniżające poziom cholesterolu. Decydując się na kurację octem jabłkowym mamy dwie możliwości. Pierwsza to zakup octu dostępnego w sklepie spożywczym (lub też wyprodukowanie własnego) i picie rozcienczonego (2 łyżki na szklankę wody lub soku) trzy razy dziennie przed posiłkami i przed snem. Druga to gotowe preparaty octu jabłkowego, najczęściej w połączeniu z innymi substancjami wspomagającymi odchudzanie, np. błonnikiem, zieloną herbatą czy CLA.
Podczas oczyszczania organizmu należy unikać słodyczy i cukru. Trzeba odstawić słodkie napoje i przekąski. Należy też unikać potraw słonych, smażonych i tłustych. Posiłki powinny być lekkostrawne. Należy jeść 5-6 razy dziennie w małych ilościach. Dietetycy odradzają trzydniowe głodówki, lepsze skutki osiągniemy stosując dietę kilkanaście dni. Jedna z polecanych diet detoksowych to całkowite odstawienie ziemniaków i białego pieczywa oraz smażonego mięsa. Stawiamy na kasze, ryż i warzywa oraz mięso duszone lub gotowane, a także nowalijki i koktajle. 

Podstawę domowego detoksu, zdaniem Ewy Chodakowskiej, powinny stanowić sfermentowane produkty mleczne zawierające dobre bakterie, które mają pozytywny wpływ na kondycję jelit. Nie tylko wspierają one procesy trawienne. Zdrowa flora bakteryjna chroni organizm przed schorzeniami układu odpornościowego. Dobrym bakteriom służą cukry złożone i błonnik, które są rozkładane w jelicie grubym. Zaleca się zatem włączyć do menu takie produkty jak kefir, jogurt naturalny i zsiadłe mleko, a także płatki z pełnego ziarna. Zdrowe odżywianie sprzyja bowiem odbudowie fizjologicznej flory jelitowej. Warto pamiętać, że przyczyną problemów z wagą jest nadmiar węglowodanów prostych w diecie. Powodują one, że dobre mikroby giną, a rozwijają się te złe.

Alternatywą dla sfermentowanych produktów mlecznych są kiszonki. To produkty, po które mogą sięgać osoby źle tolerujące nabiał. Kiszone produkty również wspierają florę bakteryjną jelit. Zawierają bakterie mlekowe. Poprawiają trawienie i wchłanianie. To naturalne probiotyki.
Podczas detoksu warto ograniczyć mocną herbatę i kawę. Należy pić dużo wody i zdrowych koktajli.

Koktajl z witamin

Pyszne koktajle łatwo przygotujemy w blenderze. Podczas ich komponowania warto kierować się trzema zasadami. Po pierwsze, jeśli w składzie znajduje się wiele owoców (możemy wykorzystać mrożone zasoby), lepiej nie pić napoju wieczorem. Cukier zawarty w owocach rozkłada się wolniej, a podczas snu niemożliwe jest jego spalenie. Odłoży się za to w postaci tkanki tłuszczowej na biodrach lub brzuchu. Dlatego też lepiej jest sięgać po taką porcję energii z rana. Druga zasada dotyczy łączenia smaków. Można łączyć owoce z warzywami, ale dietetycy radzą, by dobierać maksymalnie trzy składniki. Po trzecie, jeśli napój wyjdzie za gęsty lub za słodki, zawsze można dodać do niego wodę lub kostki lodu; orzeźwiający efekt dadzą wyraziste przyprawy lub liście mięty.

Do najchętniej wybieranych jarzyn należy szpinak. Posiada on właściwości przeciwnowotworowe, chroni przed miażdżycą i jest cennym źródłem beta-karotenu, luteiny, żelaza, potasu i kwasu foliowego. Niegdyś był koszmarem szkolnych stołówek, ale w koktajlu połączony np. z gruszkami, bananem, mlekiem migdałowym oraz odrobiną cynamonu i kardamonu smakuje wybornie. To wersja na słodko, pełna białka i błonnika. Szpinak świetnie komponuje się także z innymi warzywami. W towarzystwie świeżego ogórka, limonki, kiwi i banana stanowi energetyczną i odżywczą mieszankę. Zielone, znienawidzone przez nas w dzieciństwie liście, doskonale złagodzą także objawy całonocnego imprezowania. Koktajl z pomarańczy, listków mięty, banana i łyżki miodu usuwa przykre dolegliwości związane z kacem.

Jarmuż to zielone warzywo z rodziny kapustnych. Wyróżnia się cennymi dla zdrowia właściwościami przeciwutleniającymi, wysoką zawartością witaminy K i C. Świetnie smakuje z sałatą rzymską, natką pietruszki, truskawkami, brzoskwiniami i mlekiem migdałowym. By zaostrzyć jego smak, można dodać także kiełki słonecznika. 
 

(nał), fot. internet

Wiosenny detoks komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się