Zdrowie, leczy suplement uzupełnia - zdjęcie, fotografia

Wielu z nas ma problem z odróżnieniem leków od suplementów diety. Obie grupy produktów możemy kupić w aptece, a mało kto wie, że te ostatnie są po prostu... żywnością w pigułkach

W telewizji, radiu i prasie jest mnóstwo reklam preparatów, których zażycie ma nam zagwarantować zdrowie bądź urodę. Niektóre z nich podobno pomagają w leczeniu chorób, których... nie ma (np. zespół niespokojnych nóg). Co trzeba wiedzieć, by nie dać się nabić w pigułkę?
Po pierwsze, lek ma właściwości zapobiegania chorobom bądź leczenia ich. I to nie jakichś wydumanych przypadłości, a konkretnych, ujętych w Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych. Suplement po prostu uzupełnia naszą codzienną dietę.
Wskazania do przyjmowania leków są określone w charakterystyce produktu i zatwierdzone przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL). Nad bezpieczeństwem stosowania tych preparatów czuwa cały sztab ludzi: lekarze, farmaceuci i producent. Wprowadzenie leku do obrotu poprzedza długotrwała procedura, badania. Wniosek składany do URPL lub Komisji Europejskiej musi zawierać szczegółową dokumentację, gwarantującą jakość, skuteczność i bezpieczeństwo stosowania.

Nie ma wskazań dotyczących przyjmowania suplementów. Preparaty uzupełniają dietę, ale nie wiadomo, czy rzeczywiście działają, bo nie jest to badane. Ich jakość nadzoruje jedynie sanepid. Procedura wprowadzenia suplementów do obrotu ogranicza się do powiadomienia Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego i dostarczenia  wzoru opakowania.

Jak odróżnić lek od suplementu, skoro te preparaty leżą obok siebie na aptecznych półkach? Na opakowaniu leku musi być informacja „lek wydawany bez recepty” bądź „produkt leczniczy wydawany bez przepisu lekarza – OTC”. OTC to skrót z angielskiego over the counter, czyli poza ladą, oznacza tzw. sprzedaż odręczną. Na kartoniku szukajmy też numeru pozwolenia na dopuszczenie leku do obrotu. Suplement przy nazwie handlowej preparatu posiada informację „suplement diety”. 

– Właściwa suplementacja zbilansowanej, zdrowej diety może przynieść korzyści – uważa magister farmacji Karol Dziedziński z Apteki Pharma-Land. – Takie preparaty dostarczają organizmowi substancji, których nie ma wystarczającej ilości w żywności, a które będą wpływały na jego pracę. Suplement musi być jednak właściwie dobrany i dobrej jakości. Nawet pozornie naturalne, ziołowe substancje przyjmowane z niektórymi lekami mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia. Poza tym suplementy nie rozwiążą błyskawicznie problemów zdrowotnych. Najczęściej trzeba je stosować długo, by uzyskać właściwe efekty.
Podczas wizyty w aptece korzystajmy z doświadczenia i wiedzy farmaceutów. Warto zwrócić uwagę, że preparaty o bardzo zbliżonej nazwie handlowej i łudząco podobnym opakowaniu mogą występować jako lek i suplement. Wracając do kwestii reklam – nie diagnozujmy się na postawie tego, co usłyszymy w materiale promocyjnym. Niekiedy dość powszechne dolegliwości mogą być zwiastunem poważnej choroby. Lepiej odwiedzić lekarza.

W resorcie zdrowia trwają prace nad nowelizacją prawa farmaceutycznego. Ma zostać wprowadzone ograniczenie możliwości reklamowania suplementów w gazetkach i promocji typu „2+1”. Być może spoty znikną też z telewizji i internetu. Każde opakowanie będzie wyraźnie oznaczone czy jest lekiem OTC, czy suplementem. Także lekarze będą mieli obowiązek informowania pacjenta, które z zaordynowanych przez nich preparatów są suplementami. I wreszcie, zalecenie zażywania danych pigułek, syropów, kropli ma być powiązane z rzeczywistymi jednostkami chorobowymi, a nie tymi wymyślonymi pod kreowanie potrzeb rynku. 

(aba)

Reklama

suplement - komentarze opinie

  • gość 2017-01-19 22:14:05

    sieciówki :) zal wam dupe sciska bo to wlasnie wy nabijacie i zarabiace na suplementach jak wycofaja to lezycie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez brodnica-cbr.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Wydawnictwo Promocji Regionu Sp. z o.o. z siedzibą w Golub-Dobrzyń 87-400, Rynek 20

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"