17°C bezchmurnie

Kiedy dokuczają plecy

Porady, Kiedy dokuczają plecy - zdjęcie, fotografia

Z wiekiem każdy z nas mniej lub bardziej narzeka na bóle pleców. Są one zlokalizowane w różnych odcinkach. Jednym daje się we znaki siedzący tryb życia, innym praca fizyczna. Jak możemy zadbać o kręgosłup?

Odpowiedź jest prosta: pilnować prawidłowej masy ciała i wykonywać ćwiczenia. Niestety, mało komu chce się podejmować dodatkowy wysiłek, jeśli i tak jesteśmy już zmęczeni pracą zawodową i obowiązkami domowymi. Warto jednak poświęcić trochę czasu własnemu zdrowiu, bo to najlepsza inwestycja na starość. Gwarantuje, że po osiągnięciu wieku senioralnego będziemy bardziej sprawni niż rówieśnicy, a co za tym idzie – będziemy łykać mniej leków przeciwbólowych.

Już od dzieciństwa przyjmujemy nieprawidłową postawę, która – jeśli nie jest korygowana – zostaje z nami do dorosłości i powoduje napięcia mięśniowe. To, co możemy zmienić od razu, to sposób, w jaki siedzimy na krześle. Po pierwsze, dwoma pośladkami. Po drugie, plecy powinny opierać się o oparcie. Idealnie, jeśli jest ono delikatnie wklęsłe na wysokości odcinka piersiowego i wypukłe w okolicy lędźwiowej. Prawidłowa pozycja na krześle kojarzy nam się z siedzeniem sztywno pod kątem 90 stopni między plecami a udami. Nie bardziej mylnego: należy lekko się odchylić, a kąt ma wynosić 120 stopni. Jeśli dużo czasu spędzamy w aucie, warto zaopatrzyć się w poduszkę do wsparcia lędźwi. Lekarz Mikołaj Wiśniewski, który zajmuje się schorzeniami układu ruchu, zaleca, by na krześle w pracy ułożyć zwykłą dmuchaną poduszkę, ale wypełnioną powietrzem do połowy. To wymusza wiercenie się, co sprzyja dobrostanowi kręgosłupa. I jeszcze sprawa telefonu – notoryczne przytrzymywanie go głową i barkiem, bo rozmawiając jednocześnie robimy inne rzeczy – to prosta droga do bólu.

Podczas zakupów też można zadbać o plecy. Korzystajmy z wózków sklepowych, przecież nie trzeba ich wypełniać po brzegi. Sięgając po coś ciężkiego, np. zgrzewkę napoju, uginamy kolana, ale nie pochylamy się do przodu, plecy mają być proste. 

Odpoczywając w domu na kanapie, podkładajmy pod lędźwie poduszkę. Kolana rozsunięte, stopy powinny spoczywać na podłodze, niekorzystne dla kręgosłupa jest wyciąganie nóg i opieranie o podnóżek. Kto może, niech ogląda telewizję siedząc po turecku.

I jeszcze kilka słów o spaniu. Materac w łóżku nie ma być ani za twardy, ani za miękki. Warto zainwestować w taki dobrej firmy. Jeśli tylko zauważymy, że robią się w nim miejsca zapadnięte, trzeba go wymienić. Głowę układamy na poduszce. Najlepiej spać na wznak, ewentualnie w pozycji embrionalnej. Rano nie zrywamy się gwałtownie z łóżka. Zaczynamy od delikatnego przeciągania, następnie przewracamy się na bok, spuszczamy nogi na podłogę i podnosimy tułów.

By kręgosłup miał dobre oparcie, warto codziennie poświęcić choć 15 minut na ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu.
 

(aba), fot. pixabay

Kiedy dokuczają plecy komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się