19°C umiarkowane opady deszczu

Joga i medytacja!

Porady, medytacja! - zdjęcie, fotografia

Joga i medytacja idą ze sobą w parze. Warto codziennie poświęcić trochę czasu, by zajrzeć do wewnątrz siebie.

Medytację warto rozpocząć, choć proces jest długotrwały i efekty nie przychodzą od razu. W poprzednim odcinku tego cyklu nadmieniliśmy, że jest to jeden ze sposobów walki ze stresem. Jest wiele technik medytacyjnych, ale podstawy są zawsze takie same. Co ważne, nie potrzebujemy nauczyciela. Każdy zna swój umysł, a przecież to właśnie jego dotyczy ta praktyka.

Na początek zastanówmy się, co chcemy osiągnąć poprzez medytację. To bardzo ważne. Motywacja w każdym działaniu człowieka jest istotna. Może nas popchnąć do zmian nawyków, zachowań, wytyczenia nowych celów.

Zalety medytacji:

- zwiększa siłę woli - u osób medytujących uaktywniają się obszary w mózgu związane z większą tolerancją na ból. Siła woli znacznie wpływa na wszystkie nasze postanowienia życiowe;

- pomaga w radzeniu sobie z bólem psychicznym. Techniki obrazowania użyte w czasie medytacji uaktywniają tą część mózgu, która odpowiada za nasz nastrój;

- usprawnia proces pamięciowy i przyspiesza proces uczenia;

- zwiększa empatię, dzięki czemu łatwiej rozumiemy postępowanie innych ludzi;

- połączona z prawidłowym oddychaniem obniża ciśnienie krwi, tym samym poprawia się funkcjonowanie układu krążenia.

Jak zacząć? Po pierwsze, określmy porę dnia, w której mamy czas dla siebie. Jedni preferują wczesne godziny ranne, inni  wieczorne . Pomieszczenie, w którym będziemy medytować powinno być wywietrzone. Potrzebujemy 30 minut spokoju, bez ingerencji osób trzecich

Przechodzimy teraz do ćwiczeń. Będą to pozycje relaksacyjne, które poprzedzają medytację.

Pozycja 1: Nieboszczyk (Savasana)

W tej pozycji kładziemy się na plecach. Ręce układamy wzdłuż tułowia, lekko od siebie odsunięte. Zamykamy oczy, rozluźniamy twarz, głowę, „puszczamy” całe ciało. Powinno łagodnie opaść na podłogę. W tej pozycji trwamy około 15 minut. Staramy się nie zasnąć.

Pozycja ta wprowadza nas w stan głębokiej, fizycznej i emocjonalnej relaksacji. Wydaje się nam, że nasze ciało nie podlega siłom grawitacji.

Pozycja 2: Krokodyl (Makarasana)

Kładziemy się na brzuchu, nogi rozchylamy na zewnątrz na szerokość bioder. Dłonie zginamy w łokciach i podkładamy pod brodę. W tej asanie pozostajemy tak długo, jak zechcemy. W trakcie tej pozycji zamykamy oczy i skupiamy się na odczuciach płynących z naszego ciała.

Pozycja ta relaksuje i odpręża nasze ciało, usuwa zmęczenie.

Joga i medytacja! komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się