8°C umiarkowane opady deszczu

Jak wzmocnić odporność?

Zdrowie, wzmocnić odporność - zdjęcie, fotografia

Dziś druga część materiału poświęconego wspieraniu układu immunologicznego. Dowiedz się, jak nie dać się chorobom

Jeżówka purpurowa

Znana też jako echinacea, aktywizuje układ odpornościowy m.in. poprzez pobudzenie leukocytów do wydzielania substancji przeciwwirusowych (interferonu). Zawarte w jeżówce substancje czynne wzmacniają naturalną odporność i pobudzają system immunologiczny, zmniejszając tym samym podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe. Jeżówka stosowana jest także w zapaleniach jamy ustnej, gardła i dziąseł. Jak wynika z badań naukowych, zmniejsza ryzyko rozwoju infekcji do 58 proc. Jeszcze skuteczniejsza jest w połączeniu z witaminą C - wówczas zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania aż o 86 proc. Z kolei osoby już przeziębione, które będą przyjmować przetwory z jeżówki purpurowej, mogą liczyć na skrócenie choroby o półtora dnia.

Aloes

Możemy stosować w postaci soku, wyciągów z miąższu, syropu czy tabletek. Zawiera roślinne biostymulatory, które zwiększają produkcję przeciwciał i ilość limfocytów we krwi. Acemannan i glikozydy zawarte w soku aloesowym pobudzają mikrofagi do walki z wirusami. Aloes zasłużył nawet na opinię rośliny pomagającej dosłownie na wszystko, picie soku wzmacnia odporność - ma właściwości przeciwbakteryjne, przeciwzapalne i przeciwbólowe. Dlatego aloes pomaga rekonwalescentom i osobom osłabionym stanąć na nogi. Można go stosować uzupełniająco w leczeniu astmy.

Co ważne, łączenie preparatów aloesowych z witaminą C powoduje gwałtowny wzrost tej witaminy w organizmie. Ilość przyswojonej witaminy C w ciągu 8 godzin wzrośnie nawet o 208 proc., a witaminy E po 6 godzinach będzie wyższa nawet o 268 proc.!

Czosnek

Zawiera alliinę, związek przekształcany w allicynę podczas miażdżenia lub przeżuwania. To substancja wykazująca właściwości antybiotykowe, dlatego czosnek stosowany jest w leczeniu i profilaktyce. Przypisuje się mu cały wachlarz dobroczynnych właściwości, m.in. obniża poziom cholesterolu we krwi, działa przeciwmiażdżycowo, pomaga zwalczać grzybicę, wspomaga leczenie chorób układu oddechowego i trawiennego, zapobiega powstawaniu chorób serca, obniża ciśnienie. Czosnek zwiększa także odporność i działa bakteriobójczo, jest więc świetnym sposobem na wszelkie przeziębienia, ból gardła czy grypę.

Aby wykorzystać właściwości czosnku, wystarczy zjadać dziennie 1-2 ząbki (najlepiej, jeśli jest posiekany lub zmiażdżony). By zneutralizować nieprzyjemny zapach, można przegryzać czosnek natką pietruszki, świeżą miętą, selerem, tymiankiem lub spożywać z lampką czerwonego wina. Zdrowszy jest surowy czosnek, jeśli jednak nie lubisz jego smaku, możesz suplementować się powlekanymi kapsułkami. Zaleca się stosowanie czosnku w kapsułkach w ilości 400-600 mg dziennie. Podczas leczenia przeziębienia dawka może być zwiększona nawet 4-krotnie.

Czosnku nie zaleca się osobom z ostrym i przewlekłym nieżytem żołądka i jelit. Szczególną ostrożność powinny zachować cukrzycy, a konkretnie osoby ze skłonnością do hipoglikemii (zbyt niskiego poziomu cukru). Osoby, które stosują insulinę w formie zastrzyków, przed zastosowaniem czosnku powinny skonsultować się z diabetologiem.

Czarny bez

Jest niezwykle bogaty we flawonoidy, cenne związki pochodzenia roślinnego, które wzmacniają nasz układ odpornościowy. Spożywając go, organizm zaczyna produkować dużą ilość cytokin – białek pobudzających komórki odpowiedzi odpornościowej. Dzięki temu białe krwinki są w stanie zahamować replikację wirusa lub proces namnażania bakterii, a następnie samodzielnie rozprawić się z patogenami atakującymi organizm. Dzięki tym właściwościom czarny bez jest niezwykle skuteczny m.in. przy zwalczaniu zapalenia ucha, grypy, przeziębienia oraz wszelkich innych infekcji wirusowych.

Czarny bez jest bardzo bogatym źródłem antocyjanów (naturalnych barwników pochodzenia roślinnego), które mają właściwości przeciwzapalne. Pomagają one w łagodzeniu najróżniejszych objawów chorobowych, takich jak: wysoka gorączka, katar, drapanie w gardle, kaszel, bóle stawów, bóle głowy, zmęczenie czy dreszcze.

Podsumowując, czarny bez ma właściwości: przeciwwirusowe, przeciwzapalne, przeciwbólowe. Jest on szczególnie skuteczny w leczeniu infekcji wirusowych takich jak: grypa, przeziębienie, zapalenie oskrzeli, zapalenie gardła, zapalenie migdałów, zapalenie zatok czy opryszczka. Dodatkowo czarny bez wykazuje działanie napotne oraz przeciwgorączkowe, co pozwala znacznie przyśpieszyć proces leczenia infekcji.

Probiotyki a odporność

Nazwa probiotyk wywodzi się z greckiego „pro bios” – dla życia. Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które podawane w odpowiednich ilościach wywierają korzystne skutki zdrowotne. Najczęściej jako probiotyki wykorzystuje się bakterie kwasu mlekowego z rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium, ale prozdrowotne właściwości wykazują także niektóre gatunki bakterii Escherichia i Bacillus oraz drożdże Saccharomyces cerevisiae ssp boulardi.

Probiotyki, czyli tzw. dobre bakterie, mają potwierdzone licznymi badaniami właściwości lecznicze - wspomagają m.in. leczenie biegunek, alergii, atopii, chorób zapalnych jelit i wątroby, wzmacniają odporność organizmu. Występują naturalnie w niektórych produktach spożywczych oraz są dostępne jako suplementy diety.

Jak zwiększyć ilość drobnoustrojów probiotycznych w organizmie? Pierwszym krokiem jest odpowiedni sposób odżywiania. Dieta, która sprzyja namnażaniu się dobrych bakterii, zawiera ograniczone ilości węglowodanów w postaci produktów zbożowych i praktycznie eliminuje rafinowany cukier. Dorosły człowiek współdzieli swój organizm z ok. 2 kilogramami bakterii. Większość z nich bytuje w przewodzie pokarmowym. Spożywanie coraz większej ilości leków, szczególnie antybiotyków, a także żywności wysokoprzetworzonej, bardzo łatwo prowadzi do zakłócenia naszego wewnętrznego eko-systemu.

Źródła naturalnych probiotyków to: domowa kapusta kiszona, domowe ogórki kiszone i przetwory mleczne. Jogurt naturalny, maślanka, kefir w 1 gramie powinny zawierać minimum 10 mln jednostek bakterii Bifidobacterium lub 100 mln bakterii Lactobacillus, aby mogły być uznane za produkt probiotyczny. Na opakowaniach dobrej jakości jogurtów i maślanek jest podane, których szczepów bakterii użyto do produkcji. Wybierając produkt, zwróćmy uwagę na skład. Składników powinno być jak najmniej, tylko produkty nie zawierające cukru mogą być uznane za produkty probiotyczne. Dobre bakterie zawiera też jednodniowe zsiadłe mleko z mleka nieprzetworzonego (nie UHT), kwas chlebowy i chleb pieczony na zakwasie.

mgr farmacji

Karolina Kowalczyk-Baran

fot. pixabay

Jak wzmocnić odporność? komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się