0°C pochmurno z przejaśnieniami

Jak nie przytyć w święta?

Porady, przytyć święta - zdjęcie, fotografia

W okresie Świąt Bożego Narodzenia rekordziści potrafią przytyć nawet 5 kilogramów. To naprawdę sporo. Najgorsze, że zwiększeniu masy ciała towarzyszy na ogół bardzo złe samopoczucie. I nie chodzi tylko o wyrzuty sumienia, a zwyczajne ociężałość i niestrawność. Świąteczne biesiadowanie kończymy zazwyczaj niezbyt optymistycznym stwierdzeniem: „dobrze, że ten koszmar już się skończył”.

Mnóstwo przygotowań, wydatków, bieganina po sklepach przez co najmniej dwa tygodnie, sprzątnie, pieczenie, smażenie, krojenie, mieszanie. Po tym wszystkim spokojna, nastrojowa Wigilia zazwyczaj bardzo nam smakuje. W końcu możemy usiąść i skosztować pierwszych ze specjałów. Najgorsze, że przy tym stole większość z nas spędzi kolejne dwa dni.

Sposobów na to, by nie przybrać nienormalnie na wadze w okresie Świąt Bożego Narodzenia jest kilka. Podstawowy i banalny to: nie objadać się. Tylko, jak to zrobić, gdy na stole tyle smakowitości. I chętnie spróbowalibyśmy wszystkich. Potem nadliczbowe kalorie, wzdęcie i ból brzucha murowane. Dlatego warto do tematu podejść świadomie i poważnie.

Liczyć kalorie powinniśmy już zacząć na etapie przygotować. Mieszając zatem obowiązkową w Polsce sałatkę jarzynową, zaryzykujmy zastąpienie majonezu lekkim, dobrze przyprawionym jogurtem, lub chociaż połączeniem jednego z drugim. Pierogi z kapustą i grzybami smakują naprawdę wyśmienicie nie tylko prosto z patelni, również z wody dosmaczone delikatnie podduszoną cebulką. Również karp nie musi być smażony, możemy go przecież podać w bardziej dietetycznej galarecie. Podobnie z obiadem świątecznym. Może zamiast klusek śląskich, zrobimy ryż na sypko. Będzie on przepysznie smakował zarówno dorosłym, jak i dzieciom z gulaszem wołowym. Ale sosu nie zagęszczajmy mąką, wystarczy zblendować uduszone w nim warzywa i nimi zagęścić wywar. A do tego lekka surówka z pekinki na przykład. Z ciastami też można pokombinować. Po pierwsze, nie pieczmy ich zbyt wielu. Zbyt duży wybór smakołyków działa często zresztą odwrotnie na degustatorów, którzy na sam widok takiej ilości kremów, polew, blatów, mają dość. Zróbmy jeden pyszny sernik bez spodu, lekko posłodzony, może z dodatkiem brzoskwiń. A do tego obowiązkowy na polskim stole makowiec.

Gdy już zadbamy o ograniczenie kalorii w samych potrawach, postarajmy się o ruch. Sześciogodzinne siedzenie przy stole musi się skończyć doskwierającą ociężałością. Rodzinny spacer w tym czasie jest wręcz obowiązkowy. Zrobi dobrze każdemu z nas zarówno na ciele, jak i na duszy. Przewietrzymy się, spalimy troszkę tłuszczyku i wzmocnimy rodzinną integrację.

Warto pomyśleć w takiej sytuacji o wybraniu odpowiedniego pleneru do spaceru. I tu powiemy rzecz najprostszą. Najmilej wybrać się do lasu. Tam na pewno zagwarantowane mieć będziemy i czyste powietrze, i piękne widoki, i odpowiednią przestrzeń do zrealizowania na przykład godzinnego spaceru. Z reguły taki plener wiąże się z dojazdem, więc by nie zaskoczyć siebie i gości czymś nieprzyjemnym, już teraz koniecznie należy zadbać o sprawność naszego auta. Warto skorzystać z dobrych stron internetowych, na przykład www.giga-opony.pl, gdzie kupimy na pewno odpowiednie opony zimowe.

 

Jak nie przytyć w święta? komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się